آشنایی با دیدنی های گیلانغرب ، کرمانشاه Gilan Gharb

به گزارش دنیار، جاهای دیدنی گیلانغرب

شهرستان گیلانغرب یکی از زیباترین منطقه ها استان کرمانشاه است که در فصل بهار جاذبه های طبیعی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره نگاه می دارد. روستاهای هدف گردشگری انجاورد و گلین نیز از بکرترین نقاط کشور هستند که در این شهرستان زیبا قرار دارند.گردشگران و دوستداران طبیعت می توانند با حضور در این شهرستان از جاذبه های بی شمار آن نهایت لذت را ببرند . در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی گیلانغرب بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با دیدنی های گیلانغرب ، کرمانشاه Gilan Gharb

تنگ گولم

تنگ گولم در اثر فرسایش رودخانه کنگاوش ایجاد شده که شامل آبشار و آبگیری زیبا است. تنگ گولم در 15 کیلومتری غرب شهرستان گیلان غرب واقع است. دسترسی به این منطقه به وسیله کیلومتر 4 جاده ارتباطی این شهرستان به سومار، جاده فرعی خاکی سمت راست جاده به سمت سومار امکانپذیر است.

سرچشمه رودخانه کنگاوش، آب ها و سرچشمه هایی است که از قسمت میانی و غربی دشت ویژنان به سوی تنگ گولم (ته نگ گوله م) سرازیر می گردد . این رودخانه را می توان رودخانه ای فصلی دانست. زیرا در سال های پر باران آب آن بسیار زیاد و در سال هایی که میزان بارش کاهش می یابد آب آن بسیار کم می گردد. آبشار زیبای تنگ گولم یا (سه ر تاف) تقریباً در ابتدای آغاز این رودخانه است.

گوردخمه گلین گیلانغرب

در منطقه ای به نام گلین در شهرستان گیلانغرب گوردخمه ای وجود دارد که اثری به جای مانده از گذشتگان است . گوردخمه گلین یا همان گوردخمه دیره در فاصله بیست و چهار کیلومتری جاده سرپل ذهاب به طرف دیره ، در نزدیکی روستای گلین در استان کرمانشاه واقع شده است .اهالی روستا این گوردخمه را به نام فرای کن یا طاق فرهاد یا اتاق فرهاد می شناسند. این گوردخمه به طول 50/6 متر، عمق 20/3 متر و ارتفاع 15/2 متر است. در انتهای دخمه دو پله به طول 35/2 متر ایجاد شده است. بعلاوه در دیوار جنوبی این دخمه، صفه ای به ابعاد 60/1×34/1 متر جهت ایجاد نقوش تراشیده شده است . این گوردخمه , گوردخمه ای است از دوران باستان که مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگرانی است که برای تماشا منطقه تماشای و سرسبز گلین می آیند .

سراب مورت

سراب مورت و محوطه تاریخی آن ، اصلی ترین جاذبه گردشگری شهرستان گیلانغرب است. محوطه تاریخی سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه و در حاشیه روستای سراب واقع شده است. نام این محوطه برگرفته از سراب خروشان و بوته های مورتی است که اطراف این محوطه تاریخی روییده اند. به نظر می رسد یکی از دلایل شکل گیری این محوطه در منطقه، وجود بوته های مورت و همین سراب بوده است. مورت نزد زرتشتیان اهمیت و تقدسی خاص داشته است، به طوری که این گیاه را نماد اهورامزدا دانسته اند. زرتشیان باستان از ریشه درختچه مورد به دلیل مقدس بودن آن در روشن نمودن آتشکده ها استفاده می شده است .در ضلع جنوبی بوته های مورت سراب گیلانغرب آثار یک آتشکده هنوز پابر جا است. حجم زیادی از مایه حیات به همراه بوته های مقدس مورت زیبایی و لطافت چشم نوازی به این منطقه بخشیده است. سراب مورت گیلانغرب یکی از نقاط تماشای شهرستان و بعلاوه استان کرمانشاه می باشد که وجود چشمه های آب و درختچه های گیاه نایاب دارویی مورت سبز آن را به عنوان یکی از سرگرمی گاه های استان تبدیل کرده است.

محوطه تاریخی سراب مورت گیلانغرب

محوطه تاریخی سراب مورت در استان کرمانشاه، در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب و در اطراف روستای سراب واقع شده است. این منطقه شامل چشمه های آب و درختچه های گیاه مورت در کنار بناهای تاریخی و باستانی است. بعضی از بناهای تاریخی این محوطه تپه سراب مورت، کاخ اربابی سراب مورت و آتشکده قدیمی سراب مورت هستند.

منطقه شکار ممنوع زله زرد

منطقه شکار ممنوع زله زرد در موقعیت جغرافیایی 33° 43′ 36″ N و 46° 08′ 32″ E در استان کرمانشاه واقع است. منطقه شکار ممنوع زله زرد با 39 هزار هکتار وسعت یکی از منطقه ها مهم زیستگاهی گونه های نادر گیاهی وجانوری درسطح استان و کشوربشمار می رود. منطقه شکار ممنوع زله زرد 80000 هکتار وسعت دارد

از جانوران موجود در این منطقه میتوان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمچه اشاره نمود. بعلاوه از پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته در این زیستگاه زندگی میکنند. پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: donyar.com شناسه مطلب: 23

به "آشنایی با دیدنی های گیلانغرب ، کرمانشاه Gilan Gharb" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دیدنی های گیلانغرب ، کرمانشاه Gilan Gharb"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید